پردازنده قدرتمند M1 Max با RX 6800M ، RTX 3080 Mobile را در معیارسنجی GFXBench 5 می گیرد.

اپل روز دوشنبه از مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی کرد و این اولین رونمایی از SoC های جدید M1 Pro و M1 Max این شرکت از گذشته تا به امروز بود. در حالی که قبلاً کمی از قدرت محاسباتی M1 Max را مشاهده کرده بودیم.

یکی از Redditor یک بنچ مارک جدید از M1 Max پیدا کرده است که پای خود را در یک بنچ مارک گرافیکی کشانده است.

مشخصات پردازنده قدرتمند M1 Max

پردازنده قدرتمند M1 Max دارای GPU ای با پردازنده قدرتمند M1 Max هسته ای و ۱۶ واحد اجرایی است. هر واحد اجرا هشت ALU را در خود جای داده است که تعداد کل ALU های M1 Max را به ۴۰۹۶ می رساند.

به گفته اپل، پردازنده گرافیکی حداکثر ۱۰.۴ TFLOP را ارائه می دهد اما از لحاظ تئوری، پردازنده گرافیکی M1 Max باید در جایی در محدوده GeForce RTX 3060 Mobile، که ۱۰.۹۱ TFLOP ارائه می دهد، عمل کند.

بیانیه های شرکت اپل در ارتباط با پردازنده M1 Max

در طول ارائه این پردازنده، اپل ادعا کرد که پردازنده گرافیکی M1 Max (60 وات) با GeForce RTX 3080 Mobile (160 وات) انویدیا رقابت می کند که طبق گزارشاتی، اعلام گردیده است که SoC اپل، عملکردی معادل ۱۰۰ وات کمتر دارد.

این شرکت همچنین مقایسه ای با نوع ۱۰۰ واتی GeForce RTX 3080 انجام داد که در آن، M1 Max مصرف برق را ۴۰ درصد کمتر نشان می داد. البته شایان ذکر می باشد که در حال حاضر، ما نباید اعداد و ارقام اعلام شده از سوی این کمپانی را به طور قطع قبول کنیم؛ زیرا این شرکت هیچ زمینه ی مقایسه ای دقیق و آکاری را ارائه نکرده است و تنها از معیارهای استاندارد صنعت انتخاب شده استفاده کرده است.

بنچ مارک پردازنده M1 Max

GFXBench به عنوان منبع اصلی بنچ مارک گوشی های هوشمند است. بنابراین، این تست ها برای کارت های گرافیک مدرن مناسب نیستند. برخلاف ۳DMark، توصیه می کنیم با احتیاط فراوان به نتایج GFXBench نزدیک شوید.

علاوه بر این، ارسال M1 Max در Mac OS X با Metal API بود، در حالی که ارسال GeForce RTX 3080 Mobile و Radeon RX 6800M بر روی Windows و API OpenGL انجام شد.

اپل اعلام کرد که عملکرد گرافیکی M1 Max تا چهار برابر سریعتر از M1 اصلی است اما نتایج نشان داد که ادعاهای اپل عمدتا منطقی اظهار شده، اگرچه در هر حجم کاری صحیح نیست.

بازدهی در کنار دو پردازنده گرافیکی قدرتمند موبایل

M1 Max در کنار GeForce RTX 3080 Mobile یا Radeon RX 6800M بسیار خوب به نظر می رسد. تراشه اپل در برخی حجم کارها از کارت گرافیک های انویدیا و AMD بهتر عمل کرده و در برخی دیگر در حاشیه کمی باقی مانده است.

با توجه به اینکه GeForce RTX 3080 Mobile و Radeon RX 6800M به ترتیب دارای امتیازTDP 160 و ۱۴۵ وات هستند، بازدهی قدرت M1 Max بسیار چشمگیر بود.

نتیجه نهایی از پردازنده جدید M1 Max

از نظر منطقی و عقلی، ما باید به دنبال معیارهای بیشتری باشیم تا ببینیم آیا M1 Max اپل همان چیزی است که شرکت ادعا می کند؟ بهتر است که اپل از جدیدترین و بزرگترین پردازنده های گرافیکی Nvidia و یا AMD استفاده نکند.

زیرا شرکت اپل، M1 Max را برای بازی تولید نکرده و در عوض، ۵ نانومتری SoC ست که برای حرفه ای ها طراحی شده است تا بتوانند در مک بوک پروهای جدید به طور مداوم عملکرد پردازنده و گرافیک را ارائه دهند.

مقالات مرتبط:

Tech Talks 2021 شرکت اپل

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست