عملکرد ارائه شده توسط تراشه های Apple M1 Pro و M1 Max توجه همه را به خود ربوده است و یک مورد قانع کننده برای انتخاب مدل های جدید MacBook Pro 2021 به جای لپ تاپ ویندوز ۱۱ ایجاد کرده است.

اما اینتل می تواند با پردازنده های لپ تاپ Alder Lake آینده، در بخش عملکرد خود بازگردد. به این دلیل که بنچمارک های فاش شده نشان می دهند که چگونه یک Core i9-12900HK منتشر نشده اینتل می تواند از جدیدترین تراشه های سیلیکونی اپل پیشی بگیرد.

بنچمارک های Intel Alder Lake، نشان از قدرت بالایش نسبت به Apple M1 Max است.

Wccftech لیست Geekbench 5 را برای لپ‌تاپ Core i9-12900HK مشاهده کرد که بر اساس معماری Alder Lake-P، احتمالاً دارای ۱۴ هسته و ۲۰ رشته است که ارتقاء یافته نسبت به اینتل تایگر لیک می باشد. در تست تک هسته ای، تراشه منتشر نشده اینتل امتیاز ۱۸۵۱ را به دست آورد، در حالی که تست چند هسته ای آن به ۱۳۲۵۶ رسید.

این امتیازات از تراشه M1 Max که به ترتیب امتیاز ۱۷۸۵ و ۱۲۷۵۳ را کسب کردند، سبقت گرفت و جلو زد. Core i9-12900HK همچنین به راحتی از Core i9-11980HK قدیمی تر و Ryzen 5980HX AMD عبور می کند.

این جهش بزرگ در قدرت، برای عملکرد لپ تاپ های ویندوز ۱۱ آینده که احتمالاً از چنین تراشه ای حداقل در مدله هایی با مشخصات بالا استفاده می کنند، امیدوارکننده است وهمچنین نشان‌دهنده این موضوع ایست که تراشه های لپ تاپ نسل بعدی اینتل امکان دارد یک ارتقای جدی نسبت به نسل‌های قبلی به همراه داشته باشند، در حالی که چند جهش اخیر از نسلی به نسل دیگر، آنچنان قابل توجه نبوده است.

همچنین شایان ذکر است که تراشه Core i9 تقریباً به طور قطع یک نمونه مهندسی است، بنابراین هیچ توضیحی در شرایطی که در آن کار می کند وجود ندارد. اگر راندمان و عملکرد در هر وات روی میز باقی بماند، به راحتی می توان به حداکثر توان دست یافت و این سوال را مطرح می کند که این عملکرد، چگونه با کارایی مقایسه می شود؟

یکی از مزیت های کلیدی تراشه داخلی اپل این است که می تواند عملکرد و مصرف انرژی را متعادل کند تا مزایای قابل توجهی برای هر دو ارائه دهد. داشتن چنین دانش صمیمی از هر دو جنبه یک ماشین بدان معنی ست که اپل دقیقاً می داند که آنها چه توانایی هایی دارند. داشتن دانش کافی نسبت، به اپل اجازه خواهد داد تا سخت‌افزار و نرم افزار را به گونه ای طراحی کند که تضمین کند یکی، مکمل دیگری است؛ که به این معنی خواهد بود کمپانی apple می‌تواند با هزینه کمتری، فروش و سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.

تست‌های بنچمارک ممکن است بتوانند نشان دهند اینتل جهش بزرگی در عملکرد داشته است، اما به ما نمی گوید هزینه این عملکرد چقدر بوده است. به عبارت دیگر، تا زمانی که این چیپست ها واقعاً توسط جهانیان منتشر و آزمایش نشوند، هیچ راهی برای دانستن تأثیر آن بر مصرف انرژی وجود ندارد.

در هر صورت، دیدن این که اینتل احتمالاً نوآوری های تراشه های اپل را جدی می گیرد، بسیار خوب است و تلاش می کند تا جایی که می تواند از سیلیکون اپل پیشی بگیرد.

البته عملکرد یک چیز است و تجربه کاربری چیز دیگر. اگر کاملاً در اردوگاه macOS هستید، احتمالاً عملکرد اینتل باعث نخواهد شد که یک لپ تاپ ویندوزی را به جای یک مک بوک پرو جدید انتخاب کنید. اما اگر اهل پلتفرم یا گیم با رایانه های شخصی هستید، این معیارهای فاش شده امکان دارند شما را وادار کنند تا قبل از تصمیم گیری در مورد لپ تاپ هایی که قصد خرید آن را دارید، منتظر بمانید تا ببینید اینتل چه کاری انجام می دهد.

مقالات مرتبط:

انتشار اپل آپدیت watchOS 8.1 برای اپل واچ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست