تراشه های Alder Lake اینتل برای دسکتاپ از M1 Pro و M1 Max اپل در بنچمارک ها پیشی می گیرد اما از قدرت بسیار بیشتری استفاده می کند.

تراشه های Alder Lake اینتل برای دسکتاپ از M1 Pro و M1 Max اپل

کمپانی اپل، تراشه های جدید M1 Pro و M1 Max خود را با مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید در ماه گذشته عرضه کرد. وقتی صحبت از عملکرد و مصرف انرژی به میان می‌آید، این پردازنده ها ماشین های جدید اینترنت را تحت تأثیر قرار می دهند. مدل‌های جدید مک بوک پرو به عنوان بخشی از انتقال اپل از تراشه های اینتل به سیلیکون سفارشی آن عرضه شدند. اکنون، اینتل پردازنده های نسل بعدی Alder Lake خود را برای دسکتاپ معرفی کرده است که به نظر می رسد در بنچمارک های جدید، M1 Pro و M1 Max اپل را شکست دهند.

شکست تراشه M1 Pro توسط اینتل

اینتل به بازی بازگشته است! زیرا Core i9-12900K از تراشه های Apple M1 Pro و M1 Pro که در مدل های جدید مک بوک پرو قرار گرفته اند، عملکرد بهتری دارد.

به طور دقیق، اینتل شش پردازنده جدید را با محوریت رایانه های رومیزی راه اندازی کرد که شامل Core i9-12900K سطح بالا می شود. این یک تراشه ۱۶ هسته ای با هشت هسته عملکرد و هشت هسته کارآمد است. در حالی که پردازنده های نسل دوازدهم جدید اینتل برای رایانه های رومیزی طراحی شده‌اند، هنوز هم جالب است که ببینیم چگونه عملکرد معیار Core i9-12900K بر تراشه های جدید M1 Pro و M1 Max اپل در مدل های MacBook Pro غلبه می کند. این مقایسه بسیار جالب است؛ زیرا انتظار می رود اپل سال آینده iMac 27 اینچی خود را با همان پردازنده ها عرضه کند.

از نظر عملکرد بنچمارک، Intel Core i9-12900K تقریبا ۱.۵ برابر سریعتر از پردازنده های M1 Pro و M1 Max اپل در تست Geekbench چند هسته ای است. تراشه های Core i9، تاکنون میانگین امتیاز چند هسته ای ۱۸۵۰۰ را ارائه می کنند و AnandTech مجموعه معیار های خود را نیز برای جزئیات بیشتر به اشتراک گذاشته است.

در حالی که تراشه های Alder Lake Core i9-12900K اینتل در معیارها بر تراشه های M1 Pro و M1 Max اپل برتری می دهند اما هزینه مصرف انرژی بالاتری نیز دارد. پردازنده های جدید اینتل از فرکانس های توان پایه ۱۲۵ وات و با Turbo Boost 241 وات استفاده می کنند. همانند Core i9-12900K، Core i7-12700K در بنچمارک ها تراشه M1 Pro اپل را شکست می دهد اما باز هم از قدرت بیشتری نیز استفاده می کند. در حالی که اینها تراشه های دسکتاپ هستند، مصرف انرژی بیشتر مشکل چندانی نخواهد داشت. با این حال، از آنجایی که اپل قصد دارد سال آینده از تراشه های خود در iMac کلاس دسکتاپ خود استفاده کند، باید منتظر باشیم که معیارها چگونه مقایسه می شوند.

در مجموع، اپل به یک عملکرد پیشرو در صنعت به ازای هر وات دست یافته است که در مقایسه با مک پرو اینتل خود، هزینه بسیار کمتری دارد. تراشه های جدید M1 Pro و M1 Max با قیمت پایه ۶۹۹۹ دلاری، اپل ۱۲ هسته ای مک پرو را شکست دادند.

مقالات مرتبط:

محصولات تازه راه اندازی شده در فناوری های اپل را دریافت کنید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست