نتایج اپل تحت تاثیر مشکلات زنجیره تامین برای اپل ۶ میلیارد دلار در سه ماهه چهارم مالی شرکت به همراه داشت، که انتظارات وال استریت را از دست داد و تیم کوک، مدیر اجرایی، گفت که تاثیر آن در سه ماهه فروش تعطیلات جاری حتی بدتر خواهد بود.

کوک، روز پنجشنبه به رویترز گفت که سه ماهه آخر ۲۵ سپتامبر دارای محدودیت های عرضه بزرگتر از حد انتظار و اختلالات تولید مرتبط با بیماری همه گیر ویروس کرونا در جنوب شرقی آسیا بود. کوک اضافه کرد: در حالی که اپل تا اواخر اکتبر شاهد پیشرفت قابل توجهی در تاسیسات آسیای جنوب شرقی بود، کمبود تراشه همچنان ادامه دارد و اکنون بر بیشتر محصولات ما تاثیر می گذارد.

نتایج اپل تحت تاثیر مشکلات زنجیره تامین

کوک گفت: ما هر کاری که بتوانیم، انجام خواهیم داد تا تراشه های بیشتر و همچنین هر کاری که لازم باشد انجام می دهیم تا مطمئن شویم که به همان سرعتی که امکان دارد، حرکت می کنیم.

سهام شرکت مستقر در کالیفرنیا در ایالات متحده که امسال نزدیک به ۱۵ درصد افزایش یافته بود، در معاملات طولانی روز پنجشنبه ۵ درصد کاهش یافت. کاهش سهام اپل می تواند مایکروسافت Corp را پس از افزایش سهام مایکروسافت به دلیل قدرت کسب و کار رایانش ابری، به با ارزش ترین شرکت جهان تبدیل کند.

طبق داده های IBES از Refinitiv، اپل اعلام کرد که درآمد و سود سه ماهه چهارم مالی ۸۳.۴ میلیارد دلار و ۱.۲۴ دلار به ازای هر سهم بوده است، در حالی که تحلیلگران تخمین زده اند که ۸۴.۸ میلیارد دلار و ۱.۲۴ دلار به ازای هر سهم بوده است.

اپل در ماه ژوئیه به سرمایه گذاران اعلام کرد که محدودیت های تراشه برای اولین بار در سه ماهه چهارم به خط تولید آیفون و آیپد آن ضربه خواهد زد.

این کمپانی نتایج خود را اندکی پس از آنکه خرده فروش Amazon.com پیش بینی کرد فروش سه ماهه تعطیلات بسیار کمتر از انتظارات وال استریت خواهد بود، منتشر کرد و تا حدی به کمبود عرضه نیروی کار و مشکلات زنجیره تامین جهانی اشاره کرد.

کوک گفت که تراشه های ساخته شده با فناوری قدیمی تر، همچنان محدودیت اصلی عرضه هستند. او گفت که اپل مطمئن نیست که آیا کمبودها پس از فصل خرید تعطیلات کاهش می یابد یا خیر.

آمارهای دقیق از سایت های مختلف

طبق داده‌های Refinitiv، بخش لوازم جانبی این شرکت، که شامل دسته‌هایی مانند هدفون‌های بی‌سیم AirPods است، به ۸.۸ میلیارد دلار رسیده است که نیم میلیارد دلار کمتر از انتظارات تحلیلگران ۹.۳ میلیارد دلاری است اما شایان ذکر می باشد که سایر بخش ها بهتر عمل کردند. بر اساس داده‌های Refinitiv، فروش iPad و macbook ۸.۳ و ۹.۲ میلیارد دلار بوده است؛ در حالی که تحلیلگران تخمین می زنند ۷.۲ و ۹.۲ میلیارد دلار باید باشد.

بخش خدمات این شرکت (که شامل کسب و کار اپ استور آن است) ۱۸.۳ میلیارد دلار درآمد داشت که ۲۶ درصد افزایش فروش همراه بود. کوک به خبرگزاری رویترز گفت که اپل اکنون ۷۴۵ میلیون مشترک پولی برای پلتفرم خود دارد که در مقایسه با ۷۰۰ میلیون مشترک سه ماهه پیش، افزایش یافته است.

دیگر نقاط درخشان در نتایج این شرکت، فروش آن در چین بود که با ۸۳ درصد افزایش به ۱۴.۶ میلیارد دلار رسید. این شرکت گفت که در طول سه ماهه ۲۴ میلیارد دلار به سهامداران بازگردانده است.

مقالات مرتبط:

انتشار اپل آپدیت watchOS 8.1 برای اپل واچ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست